De Lifeworld-kunst van Olafur Eliasson neemt het Londense Piccadilly Circus over

De beroemde IJslands-Deense kunstenaar Olafur Eliasson is van plan om het iconische Piccadilly Circus in Londen te revolutioneren. Hoe? Door het te transformeren in een raadselachtig landschap met zijn nieuwste meesterwerk genaamd „Lifeworld“.

Eliasson legt uit dat zijn meesterwerk, in tegenstelling tot wat er normaal op de schermen rond Piccadilly Circus te zien is, de pixels met onzekerheid zal laten zweven.

Wat is Lifeworld van Olafur Eliasson?

Door de gebruikelijke high-definition advertenties op de digitale billboards die het gebied omringen te vervangen door een wazig, reflecterend videowerk, zal Lifeworld een unieke kans creëren voor voorbijgangers. De clipart van Eliasson zal de mensen in Londen in staat stellen om hun omgeving opnieuw te bekijken en deel te nemen aan introspectieve overpeinzingen over de aard van de openbare ruimte vanuit een fris en onconventioneel gezichtspunt.

De IJslands-Deense kunstenaar heeft al een reputatie als pionier in de kunstwereld sinds zijn baanbrekende project „Weather Project“. Hierin creëerde hij een enorme zonne-installatie die de Turbine Hall van Tate Modern domineerde.

Kenmerkend is dat Eliasson zijn publiek niet als passieve consumenten ziet, maar als actieve coproducenten van betekenis. De benadering die hij gebruikt, komt in essentie terug in het ontwerp van Lifeworld. Dit betekent dat het nieuwe kunstwerk de kijkers uitnodigt om deel te nemen aan het creatieve proces door het kunstwerk te interpreteren en er betekenis aan toe te kennen.

Door beelden op te nemen van de openbare ruimte waarin het wordt tentoongesteld, zal elke versie van Lifeworld deze omgeving terug projecteren op de toeschouwers, zij het in een wazige staat. Lifeworld nodigt toeschouwers uit om hun vertrouwde omgeving opnieuw te bekijken en te evalueren vanuit een onconventioneel gezichtspunt.

Door Lifeworld’s opzettelijke vervaging van digitale reclameborden probeert Eliasson de gebruikelijke helderheid van commerciële beelden te verstoren. Kortom, hij wil mensen aanmoedigen om hun omgeving opnieuw te evalueren en een collectieve ervaring te creëren binnen de bredere context van de openbare ruimte.

Het langverwachte Lifeworld van Eliasson zal in oktober de beroemde reclameschermen in Londen overnemen.

Schreibe einen Kommentar